ÚvodČlánkyDiskusné fórumGalériaMapa Členov
18. October 2019 13:03
M
e
n
u
P
r
i
h
l
á
s
e
n
i
e
Meno (nick)

Heslo



Zabudli ste heslo?
Pre získanie nového hesla kliknite práve sem.
I
n
f
o
Hostí Online: 1
Žiadny člen nie je Online

Registrovaní členovia: 2,870
Najnovší člen: Pali
Č
l
á
n
k
y
Ako na dobrý zvuk..?
História II
História
Rady pri výbere pred...
Náhrada originál ter...
A
n
k
e
t
a
Páčilo sa Vám na FBBK Session 2011?

Áno

Nie

Musíte byť prihlásený, aby ste mohli hlasovať.
S
t
a
t
s
TOPlist
R
e
k
l
a
m
a
Máte záujem o komerčnú reklamu na našich stránkach?

Kontaktujte nás: Hicotech
Výber AUTORÁDIA

Každý motorista skôr či neskôr narazí na dilemu. Počúvať pri jazde autom len motor (aj to môže byť rajská hudba niekedy), alebo aj nejaké slovo či hudbu reprodukovanú. Dala by sa aj živá hudba, pravda je taká, že za jazdy sa dosť ťažko hrá vodičovi na harmonike, či gitare a voziť na zadných sedadlách a v kufri kapelu by šlo dosť do peňazí. Preto sa posnažím zhrnúť do niekoľkých bodov hlavné zásady výberu autorádia tak, aby prinášalo majiteľovi potešenie a radosť.

Takže za prvé: dizajn a veci okolo toho.
Táto kapitola nemá nič spoločné so zvukom, ale je pre mnoho ľudí (aj pre mňa) rozhodujúcou pri výbere autohifi, minimálne tých komponentov, ktoré je vidno. Výrobcovia automobilov vo väčšine prípadov ponúkajú v štandartnej výbave, alebo ako opciu nejaké to autorádio, ktoré je za a) prispôsobené dizajnu prístrojovky, za b) je podsvietené zhodnou farbou svetla s ostatnými osvetlenými tlačítkami, či budíkmi, za c) je čo najlacnejšie, a za d) vyžaduje výrazný zásah pri výmene za iné rádio. Potrhnuté a zrátané, celé je to o prachoch, platí stará pravda, že výrobcovia sa snažia vyrábať za čo najmenej peňazí čoraz drahšie autá. Audio aparatúra v aute tam nie je prioritne určená pre dobrý zvuk, ale preto, že autohifi je dnes móda a toto pomáha predávať. Ak výrobca auta dá na rádio za 300,- Sk (toľko sú väčšinou výrobné náklady na originál rádio v aute) nálepku JBL, Mark Levinson, či ja neviem čo a zvýši to predajnosť jeho auta čo I len o 1 %, tak to urobí aj s reprákmi a neviem ešte s čím.

Nanešťastie, týmto „idiotským“ smerom sa vybrala aj značka FIAT počnúc modelmi BRAVO/BRAVA/MAREA. Do interiéru osadila totálne rozmerovo atypické rádio prapodivných zvukových vlastností za minimálnu cenu ad výrobcu Grundig, ktorý sa už v tom čase potácal na pokraji krachu, čo sa mu napokon aj podarilo a nebyť spoločnosti DELPHI, tak už o značke Grundig by nikto nikdy nepočul. Rádio síce dobre v tej prístrojovke vyzerá, je osvetlené pekne na zeleno ako zvyšok interiéru, ale zvukovo je to jedna katastrofa za druhou, nakoľko originálne reproduktory (mimochodom od firmy NOKIA, aj keď v niektorých modeloch HGT a HLX boli osadené repro od PIONEERu a tiež stáli za…) sú mu zdatným konkurentom v príšernej reprodukcií zvuku. A je úplne jedno, či ide o kazetové varianty, alebo CD variant tohto rádia. To, že originálne reproduktory sú navyše dosť atypických rozmerov a bez redukcií vpredu aj vzadu, sa nedajú poriadne iné nainštalovať je banalita s tým, že ani výmena originálneho autorádia nie je žiadna hračka. A tu sa dostávam k tomu základnému: ako slušne vyriešiť výmenu originálneho rádia za iné? Nákupom redukčného rámiku. Na trhu je viacero druhov, nie všetky sú vylisované práve najpresnejšie a navyše sa dosť ťažko zháňajú. Preto platí prvé pravidlo, pred nákupom rádia mať vyriešený redukčný rámik. V prípade nákupu exotov s vyklápacími panelmi, či výsuvnými monitormi treba dvakrát vyskúšať, či sa k sebe hodia. Niet nič lepšie, keď z dôvodu tvaru redukčného rámčeka sa nedá poriadne vysunúť monitor…

Ďalšou maličkosťou je podsvietenie nášho nového vysnívaného prístroja. Dnešné autorádia, hlavne z nižších tried sú vyfarbené ako amazonské papagáje a doslova hrajú všetkými farbami. Niekto to má možno rád takto, no, ale zrovna vkusom to neoplýva. Tak isto farba predného panelu je pre mňa dôležitá, nakoľko v celočiernej prístrojovke mať osadené rádio imitujúce hliník je ako päsť na oko. Viem, že toto je dosť tenký ľad, na ktorom sa pohybujem, práve tu sa uplatňuje to o tých tisícich chutiach, ale určitá striedmosť pri výbere nezaškodí.

Za druhé: Značka a typ (trieda)
Ľudia, aspoň väčšinou síce chcú nové rádio, ale najradšej za korunu. A tu padá kosa na kameň. Dnes nie je problém kúpiť rádio fungeľ nové za 1500,- Sk a bude svietiť ako kolotoč, mať pripojenie na takú, či onakú pamäťovú kartu, bude prehrávať všetky možné aj nemožné formáty komprimovaného zvuku, dokonca bude aj chytať nejaké stanice, ba môže aj 10 rokov bez poruchy v aute hrať každý deň. ALE! Problém je ten, že väčšinou ide o zlátaniny všemožných technológii, bez akéhokoľvek vývoja a často aj bez rozmyslu, bez zázemia značky, či možnosti daný prístroj opraviť za primerané náklady. Krajinami pôvodu podobných prístrojov sú štáty juhovýchodnej Ázie, kde síce svoju výrobu majú umiestnenú aj seriózne značky, ale tie majú na 100% vo svojej domovskej krajine vývojové centrum, ktoré sa seriózne venuje vývoju a výrobe nových produktov. Mnohokrát sa vyrába v jednej hale značkový výrobok s predajnou cenou povedzme 10 000 korún a na linke vedľa šunt, ktorý ponúka Vietnamec v stánku za 800,- s názvom PIEONIEEETANIER. Ale rozdiel je v tom, že ten značkový produkt niekto z materskej fabriky nakoniec preberie a skontroluje a nepodarky zhadzuje, a ten šunt sa rovno zabalí do škatule, naloží do kontajneru a blúdi na lodi ½ roka po oceánoch pokiaľ ho niekde v prístave vyložia. A keďže, výskum, vývoj, výroba, distribúcia, obchodné zastúpenia značiek, autorizované servisy niečo stoja, tak ani ten značkový výrobok nebude za facku. Netvrdím, že výrobné náklady kdesi v Hornom Šanghaji sú vysoké u tých značkových výrobkoch, možno sú rovnaké, ako pri tom šunte, ale cenu robí aj image značky, jej spoľahlivosť atď. Či sa to niekomu páči, či nie ale je to tak. Má to aj negatívne stránky, minulý rok sa porúčala firma JVC, ktorá už nedokázala konkurovať lacným sračkám za pár halierov. Nebyť gigantu SONY, ktorý ju kúpil a dovolil jej predávať výrobky pod pôvodným názvom, tak… Takže druhé pravidlo pri výbere je: Ak mám vyhodiť za autorádio nejaké MOJE a ŤAŽKOZAROBENÉ peniaze, tak nech to je aspoň značka, ktorá má dobré meno, servis a široké portfólio produktov, s ktorých sa dá vybrať to, čo potrebujem.
Teraz tu vymenujem niekoľko značiek, o ktorých si myslím, že patria k tomu lepšiemu na trhu: ALPINE, CLARION, PIONEER, JVC, PANASONIC, BLAUPUNKT, KENWOOD, SONY, ECLIPSE, možno ešte aj LG. To poradie je čisto náhodné a navyše neobsahuje značky z takzvanej premium class, kde sa nájdu veci od NAKAMICHI, ROCKFORD FOSGATE, McINTOSH, či BECKER a podobne. Značky ako PIONIESCHERBEL, SENCOR, TAKARA, MEDION, FIRSTAUSTRIA, RAVELAND sú pre mňa synonymom tých šuntov, aj keď niektorý ich majitelia nedajú na tie svoje konkrétne modely dopustiť.

Teraz sa dostaneme k triede, či tipu vyberaného rádia. Keď kupujem nové rádio a nemám nejaké čisto osobné dôvody pre jeden konkrétny model, musím si položiť niekoľko otázok, na ktoré si musím sám aj odpovedať, ale pravdivo a detailne.
Takže prvou otázkou je, či výmena autorádia bude jedinou zmenou v ozvučení auta. Ak si na túto otázku odpoviete ÁNO, nič iné meniť nebudem, tak okamžite máte okruh možných kandidátov poriadne zmenšený a v tomto prípade je to skôr o dizajne výrobku, jeho príjmových vlastnostiach, vernosti k nejakej značke, podsvietení ako o výbave a zvuku. Na tento upgrade stačia značkové rádia najnižších rád v cenách niekde okolo 3 – 5 tisíc. Nemá totiž význam riešiť rádio za desinu tam, kde sú mizerné reproduktory a ešte aj mizerne nainštalované. V tejto triede je základ mať dobrý príjem rádia a prehrávanie CD, či populárnych MP3jek. To rádio zdôrazňujem preto, že v tejto triede to ešte nie je o nejakom veľkom zvuku CD, či MP3jek, a keď vás ten zvuk unaví, tak radi prepnete na rádio a popočúvate aj to. Vedzte, že priemerný užívateľ počúva vo svojom aute viac rádio ako CD.
Pokiaľ viac počúvate to CD, či MP3jky, či na prvú otázku ste odpovedali NIE, a chystáte sa aj na výmenu reproduktorov, či priam na posilnenie zvuku nejakým zosilňovačom, načim pozerať už po vyšších modeloch, kde je spravidla lepší zvuk, širšia výbava a vyšší výkon vstavaných zosíkov. Tu by som sa rád zastavil a uviedol na pravú mieru omyly z udávaním výkonu rádií v desiatkach wattov. Bežným štandardom je bohužiaľ aj u serióznych značiek udávanie výkonu autorádií v nejakých hypotetických číslach, najčastejšie v hodnote okolo 50 W/kanál. Tí serióznejší sem tam uvedú, že je to výkon maximálny a uvedú aj výkon nominálny zistený pri určitej výške napájacieho napätia. Väčšinou pri 14,4 V a skreslení do 3%. Ešte stále sa pohybujú na úrovni 22 – 25 W/kanál. Žiaľ, ani toto nie je pravda. Podľa niekoľkých vlastných meraní a štúdiom testov týchto produktov som dospel k číslu 11 – 17 W/kanál. Metodiku merania koncových stupňov tu rozoberať nebudem, odporúčam štúdiom časopisu CarHifi, kde v rubrike testy sú uvádzané aj reálne namerané hodnoty výkonu koncových stupňov autorádií, si urobiť vlastný názor na udávané výkony výrobcami. Totiž, každý Watt navyše je dobrý, či už na dosiahnutie dostatočnej dynamiky reprodukcie, nízkeho skreslenia, alebo aj maximálnej hlasitosti pri dostatočnej kontrole membrány reproduktoru. Takže v tejto triede už hľadáme rádio s rozsiahlejšou výbavou, možnosťami úpravy zvuku, či dokonca možnosť korigovať výsledný zvuk aktívnymi vstavanými výhybkami. A navyše, ak sa chystáte na poriadne rozsiahlu zástavbu, pamätajte na dostatočný počet RCA výstupov, lebo lepšie je mať výstupov akurát, alebo viac, ako rozdvojovať len jeden pár aj na repro, aj na subwoofer. Nielen že tým klesá mierne kvalita signálu, ale hlavne sa strácajú niektoré výhody riadenia zvuku s rádia, napríklad nefunguje potom FADER tak ako by mal.

Ďalšou otázkou na ktorú si musíte odpovedať je, či bude moje nové rádio spolupracovať napríklad aj s originálnym ovládaním audia na volante, napríklad ako je to v mnohých MAREACH. Aj tu existujú možnosti, ale sú nákladnejšie, treba počítať so sumami niekde okolo 3 – 4 tisíc za „blackbox“, ktorý túto kompatibilitu zaručuje.

Nasleduje otázka, či mi rádio bude slúžiť aj na telefonovanie (Bluetooth). Upozorňujem však, že mnohé zariadenia, ktoré majú logo Bluetooth na prednom paneli, potrebujú ešte nejaké krabičku k správnemu fungovaniu. A takáto krabička je mnohokrát drahšia ako samotné rádio. Takže bacha, radšej sa pýtať. Doporučujem preto skôr prístroje, ktoré tú „krabičku“ majú zabudovanú v sebe. Úplným premiantom v tomto je značka PARROT. Vyrába perfektné rádio, ktoré nielenže funguje ako handsfree, ale aj dobré hrá. Ďalším upozornením je to, že prístroje zo vstavaným Bluetooth systémom mávajú o chlp horšie príjmové vlastnosti vstavaného tuneru.

A nakoniec je to otázka najdôležitejšia, a to je koľko na to mám? Ak mám malý rozpočet a mám veľké nároky, často to končí nákupom tých šuntov, alebo nevhodných modelov. Odporúčam sa radšej dopredu poradiť, vyjasniť si, čo vlastne očakávam od svojho nového rádia a ak mi rozpočet nestačí, tak radšej počkať a došetriť! Nič nie je horšie, ako kúpiť sračku, byť s ňou nespokojný a navonok sa tváriť, že MNE to stačí. Nestačí, a vy to viete, len ťažko sa priznáva chyba sama sebe.
Druhým extrémom je, keď z nejakých iracionálnych dôvodov niekto vycapí 20litrov za rádio a prevádzkuje ho na pôvodných reproduktoroch. V prvom prípade to nebude dobre hrať a nezachráni to ani to drahé rádio, v druhom prípade je takýto človek pre mňa bez urážky idiot, ktorý namiesto rozmýšľania na čo mu to bude, chce len niečo na ukazovanie a hranie sa na snoba.

Pokiaľ ste si odpovedali na tieto otázky a zistili ste, že potrebujete pomerne špecifický model, vedzte, že máte už dosť málo prístrojov na výber. Niekedy to musí byť o kompromise, niekedy je to len otázka peňazí. Možno nájdete model, ktorý obsahuje všetko čo chcete, len má povedzme iné podsvietenie. Ak nechcete mať takého kanárika v aute aj to sa dá riešiť zmenou osvetlenia v nejakej solídnej firme. Pravda je tá, že prídete síc o záruku, ale máte dokonalo padnúce rádio do vášho interiéru. Dá sa riešiť aj nedostatok RCA výstupov inak ako rozdvojkami. Niektoré zosilňovače majú nielen vstupy pre signál, ale ja výstupy. Takže v prípade, že vaše rádio bude mať len 2 páry RCA výstupov (predok a zadok) a vy potrebujete ešte aj sub, tak sa dá modifikovať zapojenie tak, že 1 pár RCA výstupov (predné) dovediete do zosilňovača subwoofra a z jeho výstupu RCA potiahnete kúsok kábla na vstup pre predné kanále vášho 4kanálu a druhé dva páry RCA výstupov z rádia dotiahnete k vstupu pre zadné kanály vášho zosíku. Vedzte, že sub treba mať radšej riadený spolu s prednými repro, a zadok zvlášť, zachováte plnohodnotne funkciu FADER a ak stiahnete zvuk zo zadu, tak stále vám hra predok a sub.

Pokiaľ ste nenašli v tomto článku odpovede na svoje otázky nezúfajte. Toto je len prvý článok o AUTOHIFI. Budú nasledovať ďalšie o reproduktoroch, woofroch, zosilňovačoch, inštalácii, výrobe ozvučníc, tlmení, či teoretické časti o kvalite zvuku v aute a fotky postupov inštalácie vybraných komponentov do auto ad mojej maličkosti. A hlavne, ak niečo neviete, nehanbite sa a pýtajte sa. Aj ja som začínal, kopu vecí domrvil, či vyhodil prachy za niečo, čo mi bolo na nič. Neosobujem si ani právo na neomylnosť. Možno niektoré veci, čo sa dočítate, budete vedieť lepšie ako ja. Žiadna tragédia, rád sa poučím.
Zdôrazňujem, že nie som predajcom žiadnej značky autohifi, jedine montujem komponenty podľa požiadaviek zákazníkov a tejto činnosti sa venujem dlhšiu dobu. A návrhu a realizáciám bytových zostáv sa venujem už viac ako 20 rokov.

Veľa zdaru…

autor článku: Vilo alias clarion (deleted)

Komentáre
Žiadny komentár ešte nebol pridaný. Buďte prvý kto pridá komentár.
Pridať komentár
Pre pridanie komentára musíte byť prihlásený.
Hodnotenia
Musíte byť zaregistrovaný, aby ste mohli hodnotiť.

Prosím prihláste, alebo sa zaregistrujte.

Zatial nikto neohodnotil tento príspevok.