ÚvodČlánkyDiskusné fórumGalériaMapa Členov
12. November 2019 08:48
M
e
n
u
P
r
i
h
l
á
s
e
n
i
e
Meno (nick)

Heslo



Zabudli ste heslo?
Pre získanie nového hesla kliknite práve sem.
I
n
f
o
Hostí Online: 1
Žiadny člen nie je Online

Registrovaní členovia: 2,876
Najnovší člen: Thilrond
Č
l
á
n
k
y
Ako na dobrý zvuk..?
História II
História
Rady pri výbere pred...
Náhrada originál ter...
A
n
k
e
t
a
Páčilo sa Vám na FBBK Session 2011?

Áno

Nie

Musíte byť prihlásený, aby ste mohli hlasovať.
S
t
a
t
s
TOPlist
R
e
k
l
a
m
a
Máte záujem o komerčnú reklamu na našich stránkach?

Kontaktujte nás: Hicotech
Výmena továrenského autorádia

Začneme pekne od začiatku a to kúpou nového autorádia. Pri výbere by si mal mať na pamäti niekoľko dôležitých vecí. Ako má moje nové autorádio vyzerať, ako má hrať, čo má hrať, čo má vedieť a určite aj koľko má stáť.
Sú ľudia, ktorí si dokážu kúpiť autorádio značky, ktorej názov sa nedá ani poriadne vysloviť (predpokladám, že je medzi nami málo takých čo ovládajú východné jazyky), alebo sa úplnou náhodou ten ich názov podobá na prestižnu značku s čím ide samozrejme ruka v ruke aj podobný dizajn.. Takéto rádio zväčša ponúka oveľa viac funkcií, ako jeho kolegovia za oveľa nižšiu cenu. Treba si však uvedomiť, že nie je všetko zlato co sa bliští a nikto nechce, aby si po troch, štyroch mesiacoch kupoval dalšie rádio, len preto že si sa nechal ojekabátiť kvázi dobrými funkciami a pritom nižšou cenou. 
Sám sa v tom veľmi nevyznám a kúpil som si rádio nemenovanej značky ORAVA (no nestála par korún) a preto odporúčam najprv článok od nášho nedobrovoľného Audio GURU Clariona, Výber AUTORÁDIA.

Ja si teraz idem spraviť kávičku a dúfam, že keď sa vrátim tak budeš mať svoje nové rádio už vybraté  

Zopár drístov na začiatok
Fajn... verím, že vo výbere rádia už máš jasno a môžeme prejsť k spomínanej výmene. Čo budeme potrebovať?
- nové autorádio
- veľa štastia
- redukciu pre anténu
- veľké svaly
- dva vreckové nožíky
- redukčný rámik
- odvahu
- hasiaci prístroj

Autorádio už máme. V mojom prípade je to Orava AR-106. O jeho funkciách sa bližsie nebudem rozpisovať. Kto chce nájde si ho na Gugli, napíšem len toľko, že som s ním zatiaľ spokojný. Ďalšia dosť potrebná vec je redukcia anténneho vstupu. Vyzerá to tak, že súdruhovia zo Severného Talianska urobili niekde chybu a konektor od antény nepasuje s konektorom od nového rádia. Bol som nútený kúpiť teda redukciu. Kupoval som to priamo vo Fiate u nás v Košiciach za nejakých 100 Sk, ale nepamätám si to presne, takže to mohlo byť kľudne aj viac. Je to taký malý pipik (penis, orgán, Frenky, ...), ktorý sa zasunie tou tenšou časťou do rádia a tým hrubým do antény. Samozrejme, nie každé rádio bude potrebovať takúto redukciu. Určite sú rádia, kde to bude pasovať aj bez redukcie.

Redukcia anténneho vstupu Redukcia anténneho vstupu

Ok... takže máme rádio, máme redukciu antény, no čaká nás ďalšie prekvapenie. Každému priemernému belochovi (nemyslite si teraz, že som rasista ) je hneď jasné, že ked vyberieme továrenské rádio vznikne nám v palubovke diera veľkosti štandardnej futbalovej lopty. Na to sa samozrejme myslelo a dokonca už aj v Severnom Taliansku a tak tí, čo sa ponáhľali sa môžu vybrať opät do Fiatu pre redukčný rámik na rádio.
Existujú dva typy rámčekov. Jeden sa snaží zachovávať viac menej líniu palubovky a rádio v ňom vyzerá ako keby bolo zapustené. Druhý vlastne len zapláta dieru, ktorá nám tam vznikla. Osobne sa skôr prikláňam k tomu druhému, ale ako sa vraví, proti gustu žiaden dišputát, alebo tak nejako. Samozrejme tieto rámiky nemajú len vo Fiate. Dajú sa pomerne lacno zohnať aj z rôzných internetových obchodov. Tu však treba pamätať na pravidlo - Dvakrát meraj a raz rež.
Clarion vo svojom článku splodil veľmi múdru vetu: To, že originálne reproduktory sú dosť atypických rozmerov a bez redukcií vpredu aj vzadu, a iné sa poriadne nedajú nainštalovať je banalita, ale ani výmena originálneho autorádia nie je žiadna hračka. A tu sa dostávam k tomu základnému: ako slušne vyriešiť výmenu originálneho rádia za iné? Nákupom redukčného rámiku. Na trhu je viacero druhov, nie všetky sú vylisované práve najpresnejšie a navyše sa dosť ťažko zháňajú. Preto platí prvé pravidlo, pred nákupom rádia mať vyriešený redukčný rámik. V prípade nákupu exotov s vyklápacími panelmi, či výsuvnými monitormi treba dvakrát vyskúšať, či sa k sebe hodia. Niet nič lepšie, keď z dôvodu tvaru redukčného rámčeka sa nedá poriadne vysunúť monitor…

Redukčný rámček na autorádio Fiat Bravo/Brava Redukčný rámček na autorádio Fiat Bravo/Brava

Kryt autorádiaTento prvý rámček mám mimochodom aj ja, kedže nekopíruje tvar palubovky, až tak ako ten druhý. Rádio v ňom podľa mňa vyzerá prirodzenejšie a čo je tiež zaujímavé, na tento rámček, alebo rámik sa dá uchytiť akási napodobenina originál autorádia, ktorá zapadne do pripravených dierok. To môže byť zaujímavé pre tých najväčších lenivcov, ako napríklad Bravorak, ktorý takúto vecičku má vo svojom aute..   O tom či to spĺňa svoj účel, alebo nie, si myslím svoje. Príležitosť jednoducho robí zlodeja a preto buď byť lenivý a používať napodobeninu s rizikom, že si to niekto všimne (zas až tak dokonalé to nie je), alebo si brať rádio všade so sebou. Ja osobne volím druhú možnosť, no časom ked budem starší a možno aj mudrejší (krajší už byť nemôžem) a Brava už nebude Bravou, tak si asi tiež kúpim kryt...

Imitácia originálneho autorádia Fiat Bravo Brava
Takto vyzerá imitácia autorádia priamo v akcii vo Bravorakovom aute...

Takže mini rekapitulácia. Zatiaľ sme si kúpili rádio, redukciu antény a redukčný rámček na rádio. Zdalo by sa, že už máme všetko čo môžeme potrebovať. Obyčajný človek v takomto prípade prístupi k demontáži pôvodného rádia a montáži nového. My skúsení montážnici vieme, že aj keď sme spravili všetko čo sa dalo, aby sa nič nedojekazilo, tak sa aj tak niečo nakoniec doje**kazí, alebo nám niečo budé chýbať.
Ak si si istý, že máš všetko tak čítaj ďalej.....ak nie vráť sa o tri políčka späť.

Demontáž originálneho rádia
Rádio by sa malo vyberať špeciálnym kľúčom, na to určeným. Neverím, že bývalý majiteľ vám nechal takýto kľúč v odkladacej skrinke, vlastne si myslím, že takýto kľúč vám nedajú ani pri kúpe nového auta. Ostáva teda len si ho kúpiť, vyrobiť, alebo improvizovať.

Kľúč na autorádio Fiat Bravo, Brava

Kľúč vyzerá asi takto a dá sa pomerne jednoducho nájsť na internete. Stojí slabých 100,- až 150,- peňazí. Ale pre chudobnejších a zručnejších pripravil Hynx DFX formu pre nejaký sústruh či čo, ktorú si môžete stiahnuť priamo u nás. Tým najchudobnejším, alebo úplne kyľavým ľudom bude musieť stačiť jeden, či dva vreckové nožíky a môj návod.
V podstate je demontáž úplne jednoduchá, keď viete kde zatlačiť a kde zatiahnuť. Na tomto návode vidno presne časť, kde je potrebné strčiť nôž. Ja využijem aj moje vrodené schopnosti grafika a skúsim to načrtnúť..

Fiat Bravo Brava Fiat Bravo Brava

Červenými šípkami som naznačil miesta, ktoré držia rádio na svojom mieste. Čo sa týka vrchu tak na ten som sa zvysoka vykakal. Stačil mi spodok. V jednoduchosti....stačí zastrčiť nožík na naznačené miesto a jemne potlačiť hore. Tým sa dvihne ten kovový vec a uvolní rádio z miesta, kde bolo zapadnuté. To isté je samozrejme na druhej strane. Celá demontáž rádia je otázka 2-3 minút u dospelého, priemerne zručného jedinca. Pri menej zručných osobách tzv. lamách sa čas demontáže predlžuje priamo úmerne s pribúdaním ich.............. ehm .......... spomalenosti. Odporúčam všetko robiť zo sedadla spolujazdca (nie ako ten maďar v anglickom aute v návode), aby vam nezavadzal volant.

Bohužiaľ nemám fotku ako to vyzerá bez redukčného rámčeka, keďže mi to v tej chvíli nenapadlo a potom už bolo neskoro. Rámček totiž nemá taký systém ako rádio a teda tam kde sa založí bude už naveky. Alebo aspoň pokiaľ ho niekto nevylomí. Hodím sem teda aspoň fotku ako to vyzerá keď je tam rámček, ale ešte nie rádio.

Fiat Bravo Brava

Na fotke vidieť aj konektory, ktoré boli v rádiu. To okrúhle je anténa. Do toho budeme zasúvať predom pripravený pipik  . To biele ide od reproduktorov a v tom žltom sú veci ako napájanie, vysúvanie elektrickej antény, kostra a podobne...

Popis ISO konektoru
Poďme si bližšie popísať ten konektor, ktorý sa zrazu pred nami zjavil. ISO konektor je štandardný, unifikovaný konektor pre zapojenia autorádia. Pozostáva z dvoch konektorov označených ako A, čo je v našom prípade ten žltý a B, čo je ten biely. Na Ačku ako som písal je napájanie a vedľajše signály a na Bčku reproduktory. Oba konektory sú osempólové, ale majú odlišný kľúč, takže ich nezameníš pri pripájaní.

ISO konektor ISO konektor


ISO Konektor A
Na tomto konektore môže byť všeličo čo tvoje autorádio potrebuje, no my si popíšeme len tie, ktoré potrebujeme.

A1 - 
A2 - stíšenie rádia, alebo tzv. MUTE
A3 -
A4 - 12V akumulátor
A5 - ovládanie elektricky vysúvanej antény
A6 - podsvietenia autorádia
A7 - 12V zapaľovanie
A8 - zem, kostra

A4 - trvalé napájanie prúdom priamo z batérie
A7 - napájanie iba pri zapnutom zapaľovaní
A8 - uzemnenie, alebo kostra

Ostatné piny myslím pochopí každý zdravý človek aj sám. Ciže budeme pracovať len s tromi pinmi a to A4, A7 a A8. Originálne autorádio, aspoň u mňa, bolo zapojené tak, že išlo stále keď som ho zapol. Nemusel som ani otočiť kľúčom. Keď som zapojil nové autorádio rovno tak ako to bolo pripravené tak síce hralo....ale hralo len vtedy keď bol otočený kľúč v zapaľovaní. Akonáhle som vypol zapaľovanie tak sa rádio vyplo a vymazali sa z neho všetky nastavenia, ktoré tam boli. Tak som začal hútať čo musím spraviť aby mi to nerobilo. Na nete som si prečítal milión článkov a všade písali jediné. Vymeniť žltý káblik s červeným. Kedže moje rádio nemá taký úžasný systém ako je na obrázku nižsie, musel som pristúpiť k improvizácii. Na mojom rádiu to vyzerá presne takto.

Autorádio Pioneer 3900

Ak by som chcel vymeniť červený so žltým na autorádiu prišiel by som o záruku a preto som sa rozhodol vymeniť ho na konektore, ktorý je v aute. Jednotlivé piny v ISO konektore držia na jednoduchom princípe.

Nákres ISO pinuPre pochopenie môjho úžasného nákresu.... To červené je káblik, modré je kov a čierne obal. Na to aby sme mohli vybrať ten kov z obalu potrebujeme najprv akoby rozobrať konektor. Najprv vyberieme plast, ktorý je hore a zakrýva kábliky a potom vytiahneme taký malý džug, ktorý tam zaisťuje jednotlivé piny. Vyzerá to potom celé nejako takto. Keď to máme, tak môžeme pristúpiť k vybratiu pinu. Je potrebné zatlačiť na oboch stranách také výčnelky. Ja som na to použil špendlíky, ihly a chirurgické nožničky. Jeden špendlík som zastrčil na jednu stranu, tak aby sa výčnelok dostal tam kam som chcel. A na druhej strane som sa snažil ihlou vypáčiť ten druhý. Zároveň, som ale nožničkami držal káblik a ťahal ho vonku. Ten kov totižto nevypadne sám a treba použiť hrubú silu na jeho vytiahnutie.
Ak sa ti použité riešenie nepáči, kľudne si kúp redukciu, prípadne použi iný spôsob. Pre moje účely bola toto najlepšia vec, ktorá mi vtedy napadla  

Chcem, ale zase upozorniť na súdruhov zo Severného Talianska. U nich asi nie je žltá to čo u nás a u zbytku sveta. Preto sa riaďte nie farbami, ale popisom konektora vyššie. Druhá vec, kostru nechajte kostrou a prehoďte iba trvalé napájanie s dočasným. Keď náhodou začnete horieť vy, autorádio, alebo celé auto, tak bohužial, ale moja vina to nebude  Ja mám teraz rádio pripojené tak, že hrá iba vtedy, keď je zapnuté zapaľovanie, ale keď vypnem motor, tak sa z neho nevymažu nastavenia. Jednoducho je stále pod prúdom, ale nevybíja batériu, keby som ho náhodou zabudol vypnúť, pretože sa vypína a zapína samo.

ISo konektor BISO konektor B
Na tomto konektore pomaly ani nie je čo popisovať, keďže sú na ňom pripojené iba reproduktory.

B1 - pravý zadný   +   modrý káblik
B2 - pravý zadný   -    modročierny káblik
B3 - pravý predný  +   sivý káblik
B4 - pravý predný  -    sivočierny káblik
B5 - ľavý predný    +   zelený káblik
B6 - ľavý predný    -    zelenočierny káblik
B7 - ľavý zadný     +    biely káblik
B8 - ľavý zadný     -     bieločierny káblik

Montáž nového rádia
Keď už máme všetko pripravené na montáž...máme redukciu antény, máme nainštalovaný redukčný rámček na rádio, máme vybavené všetky veci s konektormi, tak by sme hádam mohli konečne už nainštalovať aj to nové rádio.
Každé rádio sa zakladá do nejakej, akoby kovovej klietky, ktorú potrebujeme nainštalovať ako prvú. Len ju zasunieme do otvoru a vyhneme niektoré pripravené, vyrezané háčiky, alebo čo to je (fakt neviem ako to nazvať). Tým dosiahneme to, aby nám rádio nevyletelo von pri zrýchlení, keď sa budeme s niekým na svetlách hrať na Need for Speed.

 

Po tom, čo zasunieme kovový rámček na svoje miesto tak máme viac menej vyhraté. Teraz už stačí len pripojiť ISO konektor a anténu (prípadne iné zariadenia) a zasunúť rádio na svoje miesto. Ja osobne som vôbec nepoužil tyčku dorazu, ktorá je na originálnom autorádiu, pretože jednak bola krátka a jednak po tom, čo som pozapájal, subwofer, zosil, anténu a ostatné kravinky neostalo tam miesto na zvyš. Rádio som dokonca ani nevedel zatlačiť na svoje miesto. Musel som najprv vymontovať skrinku u spolujazdca a rukou ťahať káble dole, aby sa vytvorilo miesto a potom až zatlačiť rádio.

Nikdy neviem ako zakončiť článok a tak sem hodím iba zopár fotiek....  
 
 
 

Autor nenesie žiadnu zodpovednosť za prípadné fyzické, či psychické ujmy sposobené čítaním článku, či riadením sa podľa neho pri inštalácii autorádia. Autor s prehľadom získal výučný list na strednom odbornom učilišti potraviárskom v učebnom odbore Mlynár - mlynárka. Pravidelne publikuje na klubovom fóre, kde vďaka svojej šikovnosti veľmi rýchlo získal prestížny titul Spammer Roku 2008. Momentálne je nezamestnaný a hľadá svoju vnútornú krásu návštevami rozných kultúrnych podujatí, ako je napríklad Underground Fest 2008. Autor je pri plnom fyzickom a duševnom zdraví, všetky prejavy rasizmu, psychickej lability, či iných anomálnych javov sú spôsobené dlhodobým uzívaním drog, alkoholu a iných návykových látok.

Komentáre
Brava_ARGEL , 01. September 2008 12:26:41
Dnes som len zo srandy skusil odmontovat to tovarenske radio a islo to velmi lahko, tento navod je fajn, dakujem
Seoma [Crawler] , 03. September 2008 12:35:38
nie je za co smiley
preto to tu je smiley
Siggy , 09. September 2008 19:54:51
jou diky za navod,dnes som radio vymenil za normal mp3.....dakujeeem
Dzejo , 17. October 2008 19:18:12
caute.mam presne to iste radio.mam vsetko akurat da sa niejak vyriesit to ze by hralo aj pri vypnutom motore?keby som nechal docastne s trvalym napajanim nechal tak?lebo akoto bolo potom na starom ked islo aj pri vypnutom.vtedy nezralo baterku?
dubak66 , 22. March 2009 22:01:31
Kolko asi stoji redukcny ramcek???
lukytofryto , 15. April 2009 20:33:49
nemáte niekto web na tú redukciu? aj radia aj anteny ... Pls.
mathees , 27. June 2009 15:48:25
dnes som kupil radio a zajtra ai odmontujem stare radio a verim ze vdaka tomuto navodu to pojde celkom dobre.diky moc
2marea4 , 25. February 2010 20:25:26
redukcia radia stoji okolo 10€ teda apson ja som to unas kupil za tolko...inac mozte kuk aj na web stranka je tu......:http://www.dobry-obchod.sk/produkt/10126-iso-redukce-pro-fiat-bravo-a-marea-2006/smileysmileysmileysmileysmileysmiley
2marea4 , 28. February 2010 10:59:46
uz som to skusil aj ja neslo mi to lahko..dvovod?..predosli majitel to skusal a pozahynal tie pliesky tak som sa stym drbkal kusok dlhsie okolo 15 minut ale vyslo to von ale pomocom nasiliasmiley ale keby to bolo tak ako ma byt verim tomu ze to mam hned vonku navod je presny...
2marea4 , 01. March 2010 23:34:06
::::::::::::::::::::inac co teraz z multyfunkcnym volantom?...viem ho este niejako pouzit ked som vymenil seriove za CD/mp3 radio???....poradte diki...
tosi , 15. March 2010 11:39:25
to 2marea4: treba zistit, ci Tvoje nove radio spolupracuje a dialkovým "kablovym" ovladacom a dokupit adapter
8tibino9 , 30. January 2011 19:22:27
aky tip redukcie ide do autoradia co sa tyka iso konektoru???
martin09 , 25. June 2011 13:53:41
Diky... snad nezhorím...
Aldous , 30. December 2011 16:30:53
Dobry navod..postupujem skoro presne ako ty..a povytiahnem ho asi 2-3 cm..a potom nechce ist ani bohovi...kde som spravil chybu??? smiley
Michaela , 17. July 2018 19:54:44
dekuju za navod .. jen sem si teda koupila ten klic ale s tim me to vubec neslo tak sem nakonec vytahla nuz smiley smiley
Pridať komentár
Pre pridanie komentára musíte byť prihlásený.
Hodnotenia
Musíte byť zaregistrovaný, aby ste mohli hodnotiť.

Prosím prihláste, alebo sa zaregistrujte.

Zatial nikto neohodnotil tento príspevok.